kovacs judit
Kovács Judit,
dietetikus

Szia!

Jó böngészést az oldalon. Remélem, találsz valami ínycsiklandozót, amitől kedvet kapsz a helyes táplálkozáshoz, a finom és egészséges ételekhez. Aztán ne csak anyuval készíttesd el őket, hanem ragadj te is főzőkanalat!

Tudod, mi számít egészséges ételnek?

Ami hozzájárul ahhoz, hogy ne betegedj meg. Olyan anyagokat tartalmaz - fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat, vitaminokat, ásványi anyagokat -, amelyek nélkülözhetetlenek a szervezeted számára. Ezek az anyagok biztosítják a növekedést, és azt is, hogy szép legyen a bőröd, a hajad, vagy, hogy például ne egykönnyen kapd el a náthát.

Biztos veled is előfordult, hogy a felnőttek azt mondogatták, ezt és ezt edd meg, mert egészséges, te pedig egyből rávágtad: de nem szeretem! Persze, mindenkinek más az ízlése, de azt nem gondolhatod, hogy rossz ízű, ami egészséges. Például egy lédús gyümölcs vagy egy pohár krémes joghurt nemcsak egészséges, de imádnivaló is.

Milyen ételeket érdemes kerülni?

Az alapanyagok között nincs semmi egészségtelen. Csak arra figyelj, hogy ne egyél magas zsírtartalmú vagy sok cukrot tartalmazó dolgot mértéktelenül. Próbálj minél többféle alapanyagból készülő ételeket enni, így biztos minden olyan anyaghoz hozzájut a szervezeted, amire szüksége van. Azokat az ételeket próbáld meg kerülni, amelyek sok mesterséges anyagot tartalmaznak, például mesterséges színezéket és tartósítószereket.

Hogyan készítheted el az ételeid zsírszegényen?

A zsír jelentős szerepet játszhat az elhízásban. Valamennyire szüksége van a szervezetednek, de azt általában megkapja az alapanyagokból. Arra már nincs szükség, hogy minden tocsogjon az olajban. Több olyan konyhai fortély is van, amivel új színt és ízt vihetsz a mindennapokba. Aki esetleg eddig nem kacérkodott az ételkészítés tudományával, az is nyugodtan belevághat, mert hidd el, a főzés remek időtöltés is.

Ha főzéssel készítünk egy ételt, akkor a zsiradék a nyersanyagon kívül a sűrítési eljárások alkalmazásakor kerül az ételbe. Ilyen eljárás a rántás és a habarás. A rántás úgy készül, hogy olajat melegítünk, majd lisztet szórunk bele, amit aztán összekeverünk az olajjal. Vagy így használjuk fel az ételhez, ez esetben fehér rántásnak nevezzük, vagy picit megpirítjuk a lisztet, és akkor barna rántás a neve. A habarás tejfölből készül, amit összekevernek liszttel, és ezt a masszát keverik az ételbe. A rántásból nyugodtan kihagyhatjuk az olajat, főleg, ha teflon vagy kerámia edényen pirítjuk meg picit a lisztet. A habarás készülhet kefirből vagy joghurtból is, sőt ki is hagyhatjuk a főzelékeknél, ha a zöldség egy részét összeturmixoljuk, és ezzel sűrítjük be.

Érdemes beszerezni egy jó minőségű teflonbevonatú vagy kerámiaedényt. Ezekbe egyáltalán nem kell olajat használni, vagy csak minimális mennyiséget. Az elmúlt években kezdett tért hódítani a sütőzacskó. Nagyon praktikus, mert szinte bármit megsüthetünk benne ízletesre, ropogósra. A felsorolásból kihagyhatatlan a párolás, ami talán a legismertebb „reform” ételkészítési mód. Párolásnál megmarad a vitaminok és a természetes ízek jelentős része.

Hogyan lehet szép a hajad?

A B-vitamincsoport tagjai szabályozzák a faggyútermelést és erősítik a hajhagymát. Nagy mennyiségben az élesztőben, hüvelyesekben, tojásban, búzacsírában és az olajos magvakban található meg.

A réz és a vas két olyan ásványi anyag, amelyek mennyisége nagyban befolyásolja a haj állapotát. A réz hiányában a haj töredezni kezd. Ha megfelelő mennyiséget juttatunk a szervezetbe, akkor hajunk erősödik, élettel telivé válik. Magas réztartalmúak a teljes kiőrlésű termékek, az olajos magvak, az élesztő és a csoki is.

Vas hiányában a haj hullani kezd. Sajnos sok nőnek van vashiánya, amit csak súlyosbít a menstruáció általi vérveszteség. Vörös húsok, máj rendszeres fogyasztásával a vashiány kezelhető.

Hogyan lehet gyönyörű a fogsorod?

Ahhoz, hogy olyan mosolyunk legyen, mint a rágógumi reklámok főhőseinek, nem elég a fogmosás és egy-két rágó.

A fluorid (a fogak védelmében, erősítésében van szerepe) sokféle élelmiszerben is megtalálható a fogkrémeken kívül. Leggazdagabb forrásának a tea számít, valamint azok a tengeri halak, amelyek halszálkával együtt fogyaszthatók.

Vannak olyan élelmiszerek, amelyek a kalcium-, valamint tejfehérje tartalmuknál fogva mérséklik a fogak ásványianyag-veszteségét, így csökkentik a fogszuvasodás rizikóját. Ilyenek például a kemény sajtok vagy a tej, amelyek mindemellett fokozzák a nyálelválasztást, ezzel is elősegítve a fogak védelmét.

Nemrég jelent meg a boltok polcain a xylit nevezetű természetes eredetű édesítő anyag, ami antibakteriális hatással rendelkezik, ezáltal védve a fogakat.

A fogainkra vigyáznunk kell, hiszen egész életünkön végigkísérnek és sajnos károsodásra eléggé hajlamosak, tehát táplálkozzunk egészségesen, mossuk meg naponta többször a fogainkat és járjunk rendszeresen fogászati szűrésekre.

Talán ennyiből is láthatod, hogy a helyes táplálkozásnak nagy szerepe van a tested, szervezeted egészséges működésében, sőt akár a közérzeted javításában is közre játszhat egy kiadós és egészséges lakoma valakivel, akit igazán kedvelsz. Rajta, próbáld ki nyugodtan az általunk ajánlott recepteket, és garantáljuk, hogy rákapsz majd az egészséges és finom ételekre.

Figyelem! Ez az oldal sütiket (cookie-kat) használ.

Amennyiben folytatod a böngészést, azzal elfogadod ezek használatát. Mit is jelent ez?

Elfogadom

A sütik kis szövegfájlok, melyeket a webhely az oldalaira látogató felhasználó számítógépén, illetve mobilkészülékén tárol el. A sütik segítségével a honlap bizonyos ideig megjegyzi a műveleteidet és személyes beállításaid (pl. a felhasználónevet, a nyelvet, a betűméretet és a honlap megjelenítésével kapcsolatos többi egyedi beállítást), így neked nem kell azokat újra megadnod minden egyes alkalommal, amikor honlapunkra ellátogatsz, vagy az egyik lapról átnavigálsz egy másikra.